MENINGKATKAN KESADARAN BELA NEGARA DENGAN MENGAMALKAN NILAI-NILAI PANCASILA DI ERA GLOBALISASI

Authors

  • Ananda Putri Sukowati Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Siti Nurika Qori'atun Sholihah Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Ni'matus Sholikhah Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Rizkia Triannisa Febrianti Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Luna Widianti Saputri Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Imam Ghozali Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.3342/jkepmas.v1i2.143

Keywords:

Bela Negara, Pancasila, Globalisasi

Abstract

Globalization poses significant challenges to the character and values of Indonesian society, especially the younger generation. To overcome this, it is necessary to strengthen the nation's character through the cultivation of Pancasila values. Pancasila, as the philosophical foundation of the Indonesian state, contains the principles of divinity, humanity, unity, democracy and social justice that serve as the nation's moral guidelines. This research uses a qualitative approach by collecting secondary data from various documents to evaluate the role of civic education in internalizing Pancasila values. The results show that Pancasila-based character education can increase awareness of state defense, nationalism, and patriotism, and ward off intolerance and radicalism. The integration of Pancasila values in the education curriculum and state defense activities has proven effective in shaping the character of the younger generation. Strategies such as formal education, strengthening the role of family, religious literacy, legal awareness, respect for local wisdom, and use of social media are recommended to strengthen Pancasila values in the era of globalization.

References

Anggono, B. D., & Damaitu, E. R. (2021). PENGUATAN NILAI-NILAI PANCASILA DALAM PEMBANGUNAN NASIONAL MENUJU INDONESIA EMAS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan. Kewarganegaraan, 4(1), 128-140.

Anisah, S., & Marzuki. (2019). Citizenship. Education as Value Education and the. International License. The Revitalization of Character Education Based on Pancasila in The Global Era. Margison A. W. B. Blegur.

Asril, A., Jaenam, J., Syahrizal, S., Armalena, A., & Yuherman, Y. (2023).

Kristiani, R. N. (2022). Membangun Sikap Bela Negara dengan Nilai Pancasila dalam Ruang Lingkup Masyarakat Masa Kini. Jurnal Pancasila dan Bela Negara, 2(2).

Moekhtar, I., Farikha, M. S., Fatonah, N., Christpurwanto, O. I., Wardani, R. J. K., & Qanitah, R. K. (2022). Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Sebagai Pembinaan Bela Negara Non-Militer Bagi Generasi 5.0. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1660-1668.

Muflih Ihsan Pratama., & Fatma Ulfatun Najicha. (2022). Meningkatkan Kesadaran Bela Negara Pada Setiap Individu Dengan Nilai-Nilai Pancasila Pada Era Globalisasi Saat Ini. Jurnal Kewarganegaraan.

Mukhtadi, M., & Komala, R. M. (2018). Membangun kesadaran bela negara bagi generasi milenial dalam sistem pertahanan negara. Manajemen Pertahanan: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Manajemen Pertahanan, 4(2).

Peningkatan Nilai-Nilai Demokrasi dan Nasionalisme Pada Mahasiswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 1300-1309.

Rahmadani, W. (2021). Sumber Yuridis Pancasila Sebagai Dasar Negara.

Regiani, E., & Dewi, D. A. (2021). Pudarnya Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Masyarakat Di Era Globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 30-38.

Subagyo, A. (2019). Rencana Aksi Nasional Bela Negara: Perspektif Pemerintah Daerah. Jurnal Academia Praja, 2(1), 1–16.

Sulianti A., dkk. (2020) Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Lembaga Pendidikan. JPK : Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan.

Sulistyarini, S. Relevankah Pancasila dan Globalisasi? Mengungkap. Hubungan Pancasila dan Identitas Global. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan. Kewarganegaraan. JIPPK, Vol.3

Umra, S. I. (2019). Penerapan Konsep Bela Negara, Nasionalisme Atau Militerisasi Warga Negara. Lex Renaisance, 4(1), 164–178.

Ghozali, I. ., Riswandha Imawan, M. ., Rifqi Zamzami, M. ., & Zuhri, S. . (2023). WEBMAP UNTUK PENGEMBANGAN JALUR IRIGASI BARU DI KABUPATEN LAMONGAN. SATUKATA: Jurnal Sains, Teknik, Dan Studi Kemasyarakatan, 1(5), 255–264. https://doi.org/10.47353/satukata.v1i5.1401

Riswandha Imawan, M., Rifqi Zamzami, M., & Ghozali, I. (2023). PANDANGAN ORANG TUA DALAM PENGGUNAAN APLIKASI MEDIA SOSIAL DI ANAK REMAJA (STUDI KASUS: KOTA SURABAYA). SATUKATA: Jurnal Sains, Teknik, Dan Studi Kemasyarakatan, 1(4), 149–156. https://doi.org/10.47353/satukata.v1i4.1015

Riswandha Imawan, M. (2023). MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TPS-TGT PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKADI KELAS VIII SMP N 1 SEMARANG. 1(1), 1–9. https://doi.org/10.3342/jursih.v1i1.14

Riswanda, M., & Ghozali, I. (2020). Tips & Trick Android Root:Cara Cepat dan Mudah Belajar Tips & Trick Android. Jakad Media Publishing. www.nandroid19.com

ZamZami, M. R., Wibowo, N. C., Ana Wati, S. F., Ghozali, I., & Imawan, M. R. (2024). Rancang Bangun Sistem Informasi Berbasis Web Menggunakan Metode Waterfall. CYCLOTRON, 7(01), 61–66. https://doi.org/10.30651/cl.v7i01.21084

Rifqi Zamzami, M., Cahyo Wibowo, N., Seftin Fitri Ana Wati, dan, & Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur Jl Rungkut Madya No, U. (2024). CYCLOTRON : Jurnal Teknik Elektro Rancang Bangun Sistem Informasi Telemedicine Berbasis Web Menggunakan Metode Waterfall. CYCLOTRON, 7(01), 61–66. https://journal.um-surabaya.ac.id/cyclotron/article/view/21084

Pemikiran, P., Pendidikan, D., Islam, A., & Imam, G. (2023). DINAMIKA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA PTU. https://repository.upnjatim.ac.id/12336/

Rifqi Zamzami, M., Riswandha Imawan, M., Ghozali, I., & Muhammadiyah Surabaya, U. (2024). A Comparative Study On Hadoop Ecosystem: Hive And HBase-A Literature Review. JSSTEK - Jurnal Studi Sains Dan Teknik, 2(1), 97–112. https://doi.org/10.3342/jsstek.v2i1.26

Ghozali, I., Imawan, M. R., Zamzami, M. R., & Zuhri, S. (2023). WEBMAP UNTUK PENGEMBANGAN JALUR IRIGASI BARU DI KABUPATEN LAMONGAN. SATUKATA: Jurnal Sains, Teknik, dan Studi Kemasyarakatan, 1(5), 255-264.

Imawan, M. R. (2023). MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TPS-TGT PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKADI KELAS VIII SMP N 1 SEMARANG. Jurnal Studi Islam dan Hukum Syariah, 1(1), 1-9.

Irawan, Deni. “Menciptakan Harmoni Dengan Dialog Antar Umat Beragama.” Religi XV, no. 2 (2019).

Ghozali, I., Imawan, M. R., & Zamzami, M. R. (2024). PENDIDIKAN MULTIKULTURALISME DALAM ISLAM. Jurnal Studi Islam dan Hukum Syariah, 2(1), 103-112.

Ghozali, I., Zuhri, S., Imawan, M. R., & Zamzami, M. R. (2024). PUASA MENURUT AGAMA ISLAM DAN KATOLIK. Jurnal Studi Islam dan Hukum Syariah, 2(1), 113-126.

Published

2024-08-18

How to Cite

Putri Sukowati, A., Nurika Qori’atun Sholihah, S., Sholikhah, N., Triannisa Febrianti, R., Widianti Saputri, L., & Ghozali, I. (2024). MENINGKATKAN KESADARAN BELA NEGARA DENGAN MENGAMALKAN NILAI-NILAI PANCASILA DI ERA GLOBALISASI. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), Hal 184–194. https://doi.org/10.3342/jkepmas.v1i2.143

Issue

Section

Artikel