The Effectiveness Of Citizenship Education Learning Methods In Increasing National Awareness Among College Students

Authors

  • Anggun Mizwa Anugerah Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur
  • Dinda Aulia Ramadhani Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Novita Heni Lestari Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Rinelly Aurelia Naurah Zafarani Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Aditya Rasyid Putri Marbangun Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Imam Ghozali Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.3342/jkepmas.v2i1.156

Keywords:

Civic Education, Learning methods

Abstract

This article aims to measure the effectiveness of Citizenship Education learning methods in increasing national awareness among students. A quantitative approach method was used with a descriptive survey design. The research sample was students from various study programs at a university in Indonesia who were chosen randomly. Data was collected through a questionnaire designed to measure the level of national awareness before and after implementing this learning method. These findings indicate that students’ active involvement in the learning process can strengthen their understanding and awareness of the importance of participating in civic life. The implication of this research is the need to develop a more interactive and participatory citizenship education curriculum to achieve optimal citizenship education goals.

References

Dewanty, TIPT (2011). Efektivitas pembelajaran pendidikan kewarganegaraan sebagai upaya penanaman nilai dan norma pada siswa di SMK Wasis Jogonalan Klaten Tahun Pelajaran 2007-2009.

Galand, PBJ, & Dewi, DA (2021). Pendidikan Hukum dan Pendidikan Nilai dalam Mewujudkan Warga Negara yang Baik dan Cerdas melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan dan Konseling , 3.

Haryati, T., & Rochman, N. (2012). Meningkatkan kualitas pembelajaran pendidikan kewarganegaraan melalui praktik pembelajaran kewarganegaraan (Project citizen). CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan Kewarganegaraan , 2 (2).

Rahayu, S. K. (2021). Penguatan kesadaran bela negara pada remaja milenial menuju Indonesia emas. Pedagogika, 134-151.

Rembang, S. G. K. PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PKn MELALUI TUGAS PROYEK BERBANTUAN WEBSITE DI SDN GEGUNUNG KULON, KAB. REMBANG.

Shakira, A. M., & Najicha, F. U. (2023). SINERGI TEKNOLOGI INFORMASI DAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI ERA DIGITAL. Borneo Law Review, 7(2), 206-217.

Wati, D. R., & Anggriani, M. (2024). Membangun Karakter Bangsa melalui Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar: Tantangan dan Strategi. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 13-13.

Ghozali, I. ., Riswandha Imawan, M. ., Rifqi Zamzami, M. ., & Zuhri, S. . (2023). WEBMAP UNTUK PENGEMBANGAN JALUR IRIGASI BARU DI KABUPATEN LAMONGAN. SATUKATA: Jurnal Sains, Teknik, Dan Studi Kemasyarakatan, 1(5), 255–264. https://doi.org/10.47353/satukata.v1i5.1401

Riswandha Imawan, M., Rifqi Zamzami, M., & Ghozali, I. (2023). PANDANGAN ORANG TUA DALAM PENGGUNAAN APLIKASI MEDIA SOSIAL DI ANAK REMAJA (STUDI KASUS: KOTA SURABAYA). SATUKATA: Jurnal Sains, Teknik, Dan Studi Kemasyarakatan, 1(4), 149–156. https://doi.org/10.47353/satukata.v1i4.1015

Riswandha Imawan, M. (2023). MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TPS-TGT PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKADI KELAS VIII SMP N 1 SEMARANG. 1(1), 1–9. https://doi.org/10.3342/jursih.v1i1.14

Riswanda, M., & Ghozali, I. (2020). Tips & Trick Android Root:Cara Cepat dan Mudah Belajar Tips & Trick Android. Jakad Media Publishing. www.nandroid19.com

ZamZami, M. R., Wibowo, N. C., Ana Wati, S. F., Ghozali, I., & Imawan, M. R. (2024). Rancang Bangun Sistem Informasi Berbasis Web Menggunakan Metode Waterfall. CYCLOTRON, 7(01), 61–66. https://doi.org/10.30651/cl.v7i01.21084

Rifqi Zamzami, M., Cahyo Wibowo, N., Seftin Fitri Ana Wati, dan, & Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur Jl Rungkut Madya No, U. (2024). CYCLOTRON : Jurnal Teknik Elektro Rancang Bangun Sistem Informasi Telemedicine Berbasis Web Menggunakan Metode Waterfall. CYCLOTRON, 7(01), 61–66. https://journal.um-surabaya.ac.id/cyclotron/article/view/21084

Pemikiran, P., Pendidikan, D., Islam, A., & Imam, G. (2023). DINAMIKA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA PTU. https://repository.upnjatim.ac.id/12336/

Rifqi Zamzami, M., Riswandha Imawan, M., Ghozali, I., & Muhammadiyah Surabaya, U. (2024). A Comparative Study On Hadoop Ecosystem: Hive And HBase-A Literature Review. JSSTEK - Jurnal Studi Sains Dan Teknik, 2(1), 97–112. https://doi.org/10.3342/jsstek.v2i1.26

Ghozali, I., Imawan, M. R., Zamzami, M. R., & Zuhri, S. (2023). WEBMAP UNTUK PENGEMBANGAN JALUR IRIGASI BARU DI KABUPATEN LAMONGAN. SATUKATA: Jurnal Sains, Teknik, dan Studi Kemasyarakatan, 1(5), 255-264.

Imawan, M. R. (2023). MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TPS-TGT PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKADI KELAS VIII SMP N 1 SEMARANG. Jurnal Studi Islam dan Hukum Syariah, 1(1), 1-9.

Irawan, Deni. “Menciptakan Harmoni Dengan Dialog Antar Umat Beragama.” Religi XV, no. 2 (2019).

Ghozali, I., Imawan, M. R., & Zamzami, M. R. (2024). PENDIDIKAN MULTIKULTURALISME DALAM ISLAM. Jurnal Studi Islam dan Hukum Syariah, 2(1), 103-112.

Ghozali, I., Zuhri, S., Imawan, M. R., & Zamzami, M. R. (2024). PUASA MENURUT AGAMA ISLAM DAN KATOLIK. Jurnal Studi Islam dan Hukum Syariah, 2(1), 113-126.

Romadhon, D. W. S., & Imawan, M. R. (2024). KEMAMPUAN KOMUNIKASI DAN BERPIKIR KREATIF PESERTA DIDIK PADA MATERI ORGANISASI KEHIDUPAN MELALUI PENERAPAN MODEL PROJECT BASED LEARNING (PjBL). PROCEEDING UMSURABAYA, 1(1).

Zamzami, M. R., Imawan, M. R., & Ghozali, I. (2025). ANALISIS KOMPREHENSIF PERBANDINGAN FRAMEWORK COBIT DAN ITIL. JSSTEK-Jurnal Studi Sains dan Teknik, 3(1), 154-161.

Published

2025-04-30

How to Cite

Anggun Mizwa Anugerah, Ramadhani, D. A., Lestari, N. H., Naurah Zafarani, R. A., Putri Marbangun, A. R., & Ghozali, I. (2025). The Effectiveness Of Citizenship Education Learning Methods In Increasing National Awareness Among College Students. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), Hal 355–362. https://doi.org/10.3342/jkepmas.v2i1.156

Issue

Section

Artikel