The Importance Of Learning Citizenship Education In Implementing National Defense Character Education In The Global Era
DOI:
https://doi.org/10.3342/jkepmas.v2i1.172Keywords:
Pendidikan Kewarganegaraan, Bela Negara, GlobalisasiAbstract
Character education is important to instill from an early age, especially in the face of globalization. State defense is an attitude of love for the homeland and willingness to defend the interests of the nation. Civic learning has a strategic role in implementing the character of state defense. This research studies the importance of civic learning in instilling the character of state defense. The research method used is qualitative with case studies in several schools in Indonesia. The results show the importance of civic learning in instilling the character of state defense, but it still faces challenges such as a lack of understanding of teachers and a curriculum that is not fully oriented towards character education. Recommendations include improving teacher competence, improving the curriculum, and strengthening partnerships to support state defense character education.
References
“Direktorat Jenderal Potensi Pertahanan Kemhan RI.” Direktorat Jenderal Potensi Pertahanan Kemhan RI, 28 August 2018, https://www.kemhan.go.id/pothan/2018/08/28/bentuk-dan-wujud-penerapan-sikap-dan-perilaku-bela-negara.html. Accessed 12 June 2024.
Wardana, Ludfi Arya. "Studi kasus pembelajaran pendidikan kewarganegaraan di kelas IV SDN Pisang Candi II Kota Malang." Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 1.1 (2014).
Arliman, Laurensius. "Tantangan pendidikan kewarganegaraan pada revolusi 4.0." Ensiklopedia Social Review 2.3 (2020): 333-339.
Widiatmaka, Pipit. "Kendala Pendidikan Kewarganegaraan dalam membangun karakter peserta didik di dalam proses pembelajaran." Jurnal Civics 13.2 (2016): 188-198.
Putri, Vanya Karunia Mulia, and Serafica Gischa. “Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Bela Negara Artikel ini telah tayang Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Bela Negara.” Kompas.com, Kompas.com, 27 April 2021, https://www.kompas.com/skola/read/2021/04/27/132536969/peran-pendidikan-kewarganegaraan-dalam-bela-negara.
Ghozali, I. ., Riswandha Imawan, M. ., Rifqi Zamzami, M. ., & Zuhri, S. . (2023). WEBMAP UNTUK PENGEMBANGAN JALUR IRIGASI BARU DI KABUPATEN LAMONGAN. SATUKATA: Jurnal Sains, Teknik, Dan Studi Kemasyarakatan, 1(5), 255–264. https://doi.org/10.47353/satukata.v1i5.1401
Riswandha Imawan, M., Rifqi Zamzami, M., & Ghozali, I. (2023). PANDANGAN ORANG TUA DALAM PENGGUNAAN APLIKASI MEDIA SOSIAL DI ANAK REMAJA (STUDI KASUS: KOTA SURABAYA). SATUKATA: Jurnal Sains, Teknik, Dan Studi Kemasyarakatan, 1(4), 149–156. https://doi.org/10.47353/satukata.v1i4.1015
Riswandha Imawan, M. (2023). MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TPS-TGT PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKADI KELAS VIII SMP N 1 SEMARANG. 1(1), 1–9. https://doi.org/10.3342/jursih.v1i1.14
Riswanda, M., & Ghozali, I. (2020). Tips & Trick Android Root:Cara Cepat dan Mudah Belajar Tips & Trick Android. Jakad Media Publishing. www.nandroid19.com
ZamZami, M. R., Wibowo, N. C., Ana Wati, S. F., Ghozali, I., & Imawan, M. R. (2024). Rancang Bangun Sistem Informasi Berbasis Web Menggunakan Metode Waterfall. CYCLOTRON, 7(01), 61–66. https://doi.org/10.30651/cl.v7i01.21084
Rifqi Zamzami, M., Cahyo Wibowo, N., Seftin Fitri Ana Wati, dan, & Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur Jl Rungkut Madya No, U. (2024). CYCLOTRON : Jurnal Teknik Elektro Rancang Bangun Sistem Informasi Telemedicine Berbasis Web Menggunakan Metode Waterfall. CYCLOTRON, 7(01), 61–66. https://journal.um-surabaya.ac.id/cyclotron/article/view/21084
Pemikiran, P., Pendidikan, D., Islam, A., & Imam, G. (2023). DINAMIKA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA PTU. https://repository.upnjatim.ac.id/12336/
Rifqi Zamzami, M., Riswandha Imawan, M., Ghozali, I., & Muhammadiyah Surabaya, U. (2024). A Comparative Study On Hadoop Ecosystem: Hive And HBase-A Literature Review. JSSTEK - Jurnal Studi Sains Dan Teknik, 2(1), 97–112. https://doi.org/10.3342/jsstek.v2i1.26
Ghozali, I., Imawan, M. R., Zamzami, M. R., & Zuhri, S. (2023). WEBMAP UNTUK PENGEMBANGAN JALUR IRIGASI BARU DI KABUPATEN LAMONGAN. SATUKATA: Jurnal Sains, Teknik, dan Studi Kemasyarakatan, 1(5), 255-264.
Imawan, M. R. (2023). MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TPS-TGT PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKADI KELAS VIII SMP N 1 SEMARANG. Jurnal Studi Islam dan Hukum Syariah, 1(1), 1-9.
Irawan, Deni. “Menciptakan Harmoni Dengan Dialog Antar Umat Beragama.” Religi XV, no. 2 (2019).
Ghozali, I., Imawan, M. R., & Zamzami, M. R. (2024). PENDIDIKAN MULTIKULTURALISME DALAM ISLAM. Jurnal Studi Islam dan Hukum Syariah, 2(1), 103-112.
Ghozali, I., Zuhri, S., Imawan, M. R., & Zamzami, M. R. (2024). PUASA MENURUT AGAMA ISLAM DAN KATOLIK. Jurnal Studi Islam dan Hukum Syariah, 2(1), 113-126.
Romadhon, D. W. S., & Imawan, M. R. (2024). KEMAMPUAN KOMUNIKASI DAN BERPIKIR KREATIF PESERTA DIDIK PADA MATERI ORGANISASI KEHIDUPAN MELALUI PENERAPAN MODEL PROJECT BASED LEARNING (PjBL). PROCEEDING UMSURABAYA, 1(1).
Zamzami, M. R., Imawan, M. R., & Ghozali, I. (2025). ANALISIS KOMPREHENSIF PERBANDINGAN FRAMEWORK COBIT DAN ITIL. JSSTEK-Jurnal Studi Sains dan Teknik, 3(1), 154-161.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hanum Zadsa Zahrareina, Marsella Rosari, Putri Pemina Wijayanti, Melisa Tiffanny Setiawan, Zafira Zahrani Wally, Imam Ghozali

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Hak Cipta
- Hak cipta terhadap artikel yang diterbitkan di JKEPMAS - Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat adalah penerbit atau JKEPMAS - Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.
- Penulis dapat menyebarluaskan artikelnya melalui media manapun.
Lisensi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.